Wat is een goede bounce rate in 2021?

Aankomend jaar komen er drastische veranderingen in het algoritme van Google. Deze blog draait om de bounce rate, de bounce rate is het percentage bezoekers die op jouw pagina klikt en enkele seconden later, zonder handelingen te hebben gedaan de site weer verlaat . Dit is een meting die Google Analytics automatisch doet. Aan de hand van de bounce rate kun je inzien of je een slechte structuur hebt op je pagina of dat je de verkeerde bezoekers aantrekt met je website.

Website relevantie gaat in 2021 erg belangrijk worden, matchet jouw pagina met de zoekersintentie? Omdat de core-web vitals belangrijk worden na de update in 2021 is het van groot belang om te weten wat je moet doen aan de website om ervoor te zorgen dat je blijft scoren op google.

Wat is een goede bounce rate?

Het percentage van de gemiddelde bounce rate ligt op ongeveer 40 tot 50%, aan het eind van deze blog weet je hoe je de bounce rate onder de 10% kan krijgen! Door deze tactieken toe te passen ben jij je concurrentie voor in 2021!

1. Paginasnelheid – Hoe krijg ik een goede bounce rate?

In 2021 is paginasnelheid van groot belang, google zegt al jaren dat paginasnelheid een belangrijke factor is van de ervaring op de website. Tot op heden is het nooit een ranking factor geweest, google heeft aangegeven dat met de 2021 vital update paginasnelheid van groot belang gaat zijn. Hoe sneller de website des te fijner de gebruikerservaring.

De paginasnelheid kun je meten met google page speed. Door de link van je website in te voeren krijg je een overzicht met daarin een indicatie van 0-100 hoe snel de website momenteel is. Er staan ook kansen onder, hoe kan de website nog sneller worden dan hij nu al is, bepaalde redundantie en het verkleinen van afbeeldingen zijn enkelen voorbeelden. Kijk ook naar plugins die niet nodig zijn, plugins kunnen de paginasnelheid enorm vertragen.

Bounce rate

2. Gebruikerservaring – Hoe krijg ik een goede bounce rate?

Het is belangrijk dat de gebruikerservaring optimaal is, zodra gebruikers nare pop-ups in beeld krijgen, foto’s die onscherp zijn of tekst waar veel fouten in staan zal dit de bounce-rate niet ten goede doen. Het is daarom belangrijk om de foto’s die op je website staan zelf te maken, veel mensen zien het verschil tussen stock-foto’s en persoonlijke foto’s. Als er veel stock-foto’s op een website staan levert dit wantrouwen op bij veel bezoekers.

Ook is het belangrijk om de gebruiker aan te sporen om te klikken op buttons. Op deze manier leidt je de gebruiker als het ware door de website heen. Het is wel van belang dat dat de buttons goed weergeven wat er te vinden is op de pagina waar je hen naartoe stuurt. Het is de bedoeling dat de gebruiker makkelijk kan vinden wat zij willen vinden zonder gefrustreerd te raken. Het contactformulier moet duidelijk zijn en de contactgegevens van het bedrijf moeten makkelijk te vinden zijn. Als de gebruiker niet weet hoe hij jouw moet contacteren zal de gebruiker minder snel een beroep doen op jouw dienst.

Zorg er tevens ook voor dat de website up-to-date is. Als je blogt op de website zorg dan dat er in ieder geval maandelijks een nieuwe blog uitgaat. De content die op de pagina staat kan ook verouderen, zorg ervoor dat dit niet het geval is. Wanneer content oud is, is het van groot belang een update te geven aan de pagina of de pagina te verwijderen.

3. De titel en de metabeschrijving van de pagina – Hoe krijg ik een goede bounce rate?

Het is belangrijk om de titel en de metabeschrijving op orde te hebben, zodra dit misleidend is, zal de bounce-rate ook toenemen. Het is van belang dat het keyword waarop de pagina moet ranken in de titel staat. Als de content op de pagina geen antwoord geeft op de intentie van de titel dan is de titel niet goed en zal het bounce-rate percentage negatief worden beïnvloedt.

Het is tevens ook van belang dat jouw bedrijf in de titel staat, dit is voor de huidige klanten van belang omdat zij op deze manier goed worden geleid naar de website. Tevens bouw je hiermee ook merkherkenbaarheid mee op. Dit geldt overigens niet alleen voor organische groei maar ook voor google-ads pagina’s.

4. Hoge kwaliteit content – Hoe krijg ik een goede bounce rate?

De volgende manier om de bounce-rate te verlagen is door hoge kwaliteit content te plaatsen. De Google-december core-algoritme update heeft ons verteld dat:

  • Als de content geen spel en taalfouten heeft;
  • En de content goed geproduceerd is en niet snel en slordig in elkaar is gezet;
  • En de content valt onder massaproductie of is uitbesteed aan een grote hoeveelheid contentmakers;
  • En de content heel veel advertenties heeft dat de ‘’main content’’ in de weg zit;
  • En de content niet gebruiksvriendelijk is op mobiele apparaten

Wordt het beoordeeld als goede content. Aan de hand van triplechecker kun je de spelfouten in de content traceren.
Heb jij nou moeite met het maken van een goede pagina structuur, het schrijven van SEO-teksten of het verbeteren van de paginasnelheid? Neem een kijkje naar andere blogs of neem contact met ons op voor een consult!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *